Späť

RAKU Petry Engelke

RAKU A JAPONSKÝ ČAJOVÝ OBRAD
Zvláštna keramická technika Raku sa pôvodne vyvinula v 16. storočí v Japonsku vďaka tomu, že vládnuca vojenská šľachta našla záľubu v jednoduchosti klasického čajového obradu.

Čajový majster Sen Nó Rikjú doň vnášal nevtieravú a tlmenú prirodzenosť, čo sa odrazilo i vo výbere jednoduchých zemitých a originálnych čajových misiek, ktoré sa začali vyrábať touto svojskou technikou.

Prvú čajovú misku Raku vyrobil v Kyóte majster Čodžira podľa učenia a základných princípov čajového obradu, ktorými bola Wa - harmónia, Kei - úcta, Sei - čistota a Džaku - pokoj.

JEDINEČNOSŤ RAKU
I dnes sa teší Raku veľkej obľube nielen v Japonsku, ale aj v našom západnom svete. Tradičné Raku sa používalo na podávanie a pitie zeleného čaju Matča pri klasickom čajovom obrade, ktoré bolo podmienené pomerne nízkou teplotou vody, pretože keramika vyrobená touto technikou, je porézna, krehká a dnes sa používa predovšetkým na dekoratívne účely. Napriek tomu má Raku mnoho nadšených obdivovateľov. Každý kus je originál a nikdy sa nedá zopakovať presne výrobný proces tak, aby sa dosiahol rovnaký efekt. Raku si vyžaduje prísne intuitívny prístup, fortieľ a chuť experimentovať i riskovať. Vznikajú tak diela s vlastnou dušou i výpoveďou.

RAKU

MNOHO CIEST K DOKONALOSTI
Raku dáva veľký priestor kreativite a naozaj akoby sa jej krása rodila priamo v ohni. Na Raku sa môžu použiť ľubovoľné hliny i glazúry bez obmedzenia.

V ťažkej redukčnej atmosfére, ktorá nastáva po horení v uzavretom kontajneri, reaguje hlina i glazúry inak, ako by tomu bolo za prítomnosti vzduchu. V povrchovej kresbe vystúpia kovy, ktoré sa rozžiaria a rozohrajú mnohými farbami, takže čierna zadymená farba neoglazovanej hliny sa dostáva do zaujímavého kontrastu s výraznou kovovou štruktúrou glazúry.

Po vyňatí misiek z redukčnej atmosféry sa chladia a umývajú vo vode. Až po dôkladnom vydrhnutí kefkami sa ukáže ich pravá krása či prípadný neúspech diela. Ten môže byť zapríčinený mnohými drobnými chybičkami v procese výroby Raku.

Dnes už existuje mnoho ciest a spôsobov výroby keramiky Raku. Jednu z nich vám ukáže Petra Engelke.

RAKU

PETRA ENGELKE TOMLINSON
Petra Engelke sa narodila v Nemecku a študovala na Univerzite v Essene umenie, textilný dizajn a keramiku. Dnes žije po boku slávneho bonsajového majstra Harry Tomlinsona v Anglicku neďaleko Nottinghamu a výrobe keramiky sa venuje profesionálne.

Raku je jej srdcovou záležitosťou, pretože sa zhoduje s jej priamou, živelnou a veľmi prirodzenou povahou.

Často žartom tvrdí, že Harry sa zamiloval do jej bonsajových misiek a bolo lacnejšie sa s ňou oženiť, ako si misky kupovať. Pravdou je, že Harry Tomlinson nie je jediný obdivovateľ keramiky svojej manželky. Petra sa s úspechom zúčastnila mnohých výstav v rodnom Nemecku, Holandsku a Taliansku a jej misky sa predávajú aj v USA a Austrálii.

RAKU

Keramické misky sa v malej peci rozpália do biela asi pri 1000°C.

Keď nastane tá správna chvíľa, pec sa roztvorí a misky sa rýchlo prenesú do kovovej nádoby naplnenej horľavým materiálom, najlepšie pilinami, obilím, ryžou alebo listami rastlín.

RAKU

Nádoba sa dobre uzavrie. Vysoká teplota vo vnútri zapáli piliny, horenie minie všetok kyslík a v redukčnej atmosfére, ktorá v nádobe nastane, sa glazúry pri chladnutí vyfarbia do nečakaných kovových farieb.

RAKU

Rozžeravené misky treba z pece opatrne, ale rýchlo vybrať a vložiť do pilín jednu po druhej. Závisí na tom úspech Raku.

RAKU

V uzavretej nádobe s pilinami zostane keramika niekoľko hodín. Po tomto čase sa misky vyberú a prenesú do vedra s vodou.

RAKU

Misky sa dobre umyjú vodou a vydrhnú kefkou od nánosu sadzí.

RAKU

© Magazín BONSAJ A ČAJ
RNDr. Alena Ondejčíková, RNDr. - Čajovňa dobrých ľudí, Nitra
Článok je vybraný z magazínu Bonsaj a čaj č. 5

raku

Prihlásenie